Namazın mekruhları iki türdür. Tahrimi mekruh, harama yakın olan mekruhlar ve tenzihi mekruh, helale yakın olarak mekruhlardır. Bir vacibin terki tahrimen mekruhken, bir sünnetin terki tenzihi mekruhtur. Tenzihi mekruhlarda aralarında derecelerine göre değişir. Yani bir tenzihi mekruh terk edilmesi daha kötü olan bir sünnetin terki ise bu tahrimen mekruha yakın olur.
Namazın Mekruhları
Namaz kılan kişinin hiçbir özrü olmadan bir direğe veya duvara dayanarak namaz kılması mekruhtur.
Namazın mekruhkarından biri de kişinin sağa ve sola sallanmasıdır. Çünkü bu türlü davranışlar zaruretten yapılmaz ve yapılmasının huzura aykırı bir durumu vardır.
Namazda bir sinek veya böceği elle kovalamak mekruhtur. Fakat bir böceğin ısırmasından korkan kişi bu böceği öldürmeden sadece tutup uzaklaştırmasında bir kerahet yoktur.
Namazda içeri yayılan hoş bir kokuyu kasten koklamak, tükürmek, erkekler için kolları dirseklere doğru sıvamak namazın mekruhlarındandır.
Namazda kıyam, secde ve rüku esnasında bir özür olmadan ellerin sünnet olan yerlere konmasının dışında farklı yere konması mekruhtur.
Namazda dizleri yere değdirmeden elleri yere değdirmek ve secdeden kalkarken ellerden önce dizleri kaldırmak mekruhtur.
Erkeklerde secde esnasında kollarının tamamını yere değdirmesi mekruhtur.
Rüku ve secde yaparken çok acele olarak (Biraz beklemeden) rüku ve secde yapmak mekruhtur.
Namazda geğirmek veya esnemek, elle ağzı kapatmak mekruhtur. Çünkü geğirmek bir tembellik belirtisidir. Esnemek ise gevşekliği gösterir. Namazda tam huşu olmalıdır.
Namaz esnasında herhangi bir özür olmaksızın birine bir işarette bulunmak için öksürmek namazın mekruhlarındandır. Öksürüğü elden geldiği kadarıyla ötelemeye çalışmak edebi gösterir.
Namazda kılan kişinin üfürmesi mekruh olan bir davranıştır.
Namazda iken dışarıdan birinin verdiği selamı el veya baş ile almak mekruh bir davranıştır.
Namaz sırasında ağızda nohut tanesinden küçük bir parçayı yutmak mekruhtur. Zaten nohut büyüklüğü olursa namaz bozulur.
Yemek hazır ise namaza durmak mekruhtur. Ancak namaz vaktinin çıkması yakınsa önce namaza durulur sonra yemek yenir. Yemek ister iştah çekici olsun ister olmasın fark etmez.
Namazda gözleri semaya doğru dikmek veya yummak, sağa sola bakmak namaza konsantreye engel olacağı için mekruhtur. Fakat Allah'ın (C. C.) karşısında tam bir huşu ile durmak için gözlerini kapaması kişiyi daha konsantre ediyorsa bu şekilde kapamasında kerahet yoktur. Rüku veya secdede tesbihleri terk etmek veya üçten az okumak namazın mekruhları arasındadır.
Başkasının olan bir yerde hane sahibinin rızası olmadan namaz kılmak mekruhtur. Başkasının bir seccadesini seccade sahibinin izni olmadan kullanmak ve namaz kılmak mekruhtur.
Bir sobaya, ateşle dolu mangala, ocağa, muma, lambaya karşı namaz kılmak mekruhtur.
Tuvalete gitme ihtiyacı hissettiği halde namaza başlamak ve hızlı bir namaz kılmak mekruhtur.
Namaza engel olmayacak kadar bir pisliğin namaz yerinde veya bedende bulunması mekruhtur.
Ev işlerinde kullanılan günlük elbiselerle namaz kılmak mekruhtur. Çünkü en güzel ve temiz elbiselerle namaz kılmak emrolunmuştur.
Erkeklerin özellikle sıcak bölgelerde gömlek giymeden sadece şalvarla namaz kılmaları mekruh bir davranıştır.
Erkeklerin herhangi bir zarureti olmadan ipek elbise ile namaz kılmaları mekruhtur.
Erkeklerin namaz esnasında saçlar öne düşmesin diye arkadan bağlaması mekruhtur.
Namazda başın mendille sarılmasıyla tepenin açık bırakılması namazın mekruhları arasındadır.
Erkeklerin gevşeklikten dolayı namazda saçlarını bir takke veya sarıkla örtmemesi mekruhtur.
Üzerinde canlı resminin olduğu bir elbise ile namaz kılınması mekruhtur. Fakat bunun üzerine bir elbise giyerek altta bırakılmasında bir sakınca yoktur.