Sünnet namazlar, farz ve vitir namazların hepsini kıldıktan sonra daha fazla sevap elde etmek için Peygamber Efendimiz 'in tavsiyesi üzerine kılınan nafile namazlardır. Her sünnet namaz aynı zamanda nafile namaz iken her nafile namaz sünnet değildir. Sünnet namazlardan kılmadığımız takdirde sorumlu değiliz, borç hanemize günah olarak yazılmaz. Sevabından ve feyzinden nasip almak için kıldığımız takdirde sevabını kazanırız. Peygamber Efendimiz (S. A. V.) her konuda örnek olduğu gibi kılınacak namazlar konusunda da örnek teşkil etmektedir. Efendimiz (S. A. V.) her namaza farklı değer vermiştir. Kimi sünnet namazlarını şiddetle tavsiye ederken kimi sünnet namazlarını da hafif önemseyerek tavsiye etmiştir.
Nafile namazlar \" Revatib \" ve \" Regaip \" olmak üzere ikiye ayrılır.
Revatib sünnetler: Farz namazlardan önce veya sonra kılınan müekked ve gayr-i müekked namazlardır.
Müekked sünnetler: Peygamber Efendimiz 'in (S. A. V.) sürekli önem vererek yaptığı ve çok nadiren terk ettiği ve farz ve vacip olmayan sünnetlerdir. Sabah, öğlen, akşam, cuma namazlarının sünnetleri ve yatsının son sünnetidir.
Gayr-i müekked sünnetler: Peygamber Efendimiz 'in ara sıra terk ettiği sünnetlerdir. İkindi ve yatsı namazında farzdan önce kılınan dört rekâtlık sünnetlerdir.
Regaip sünnetler: Teheccüt ve evvabin gibi Peygamber Efendimizin tavsiyesi ve örnek olması üzerine kılınan sünnetlerdir.
Teheccüt namazı: Gece uykudan uyanarak namaz kılmaktır. Peygamber Efendimiz iki rekâtla 12 rekât arasında kılardı. Peygamber Efendimize farz olan be gece namazına devam edenin kabir azabından kurtulacağı ve kabrinin nurlanacağı rivayet edilir. Efendimiz (S. A. V.) bir hadisinde: \" Farz namazlardan sonra en faziletli namaz gece namazıdır. \" (Müslim) buyurmuştur. Peygamber Efendimiz yatsı namazını kıldıktan sonra vitir namazını kılmadan yatıp uyurdu gece kalkarak bir müddet teheccüt namazı kıldıktan sonra vitir namazını kılardı ve uyumadan sabah namazını kılardı.
Kuşluk namazı (Duha namazı): Güneşin doğmaya başladığından 45 dakika sonra başlayıp zeval vaktine kadar yani öğle namazına 45 dakika kalana kadar zaman içerisinde 2-12 rekât arası kılınan sünnet namazıdır. Peygamber Efendimizin kuşluk zamanında 12 rekât namaz kılmaya devam edenler için Allah'ın (C. C.) Cennette bir köşk bina edeceğini söylediği Tırmizi tarafından nakledilmiştir.
Evvabin namazı: Bir anlamda Allah'a (C. C.) tövbe edenlerin kıldığı namazdır. Tövbe namazı diye bilinir. Peygamber Efendimiz: \" Kim akşam namazından sonra kötü bir şey konuşmadan altı rekât namaz kılarsa bu kendisi için on senelik ibadete denk gelir \" buyurmuşlardır. (Tırmizi)
Tahiyyetü' mescid: Mescidin selamlanması anlamına gelmekle birlikte asıl mescitlerin sahibi olan Allah'ın selamlanmasıdır. Peygamber Efendimiz: \" Biriniz mescide girdiğinde, oturmadan iki rekât namaz kılsın\" buyurmuştur. Hanefi mezhebine göre kerahet vaktinde mescide girenin bu namazı kılması mekruh iken şafi mezhebine göre her vakit bu namaz kılınabilir. Cuma vaktinde imam hutbede iken mescide giren kişi bu namazı kılamaz.
Abdest ve gusülden sonra namaz: Peygamber Efendimiz: \" Her kim benim gibi abdest alır ve aklından bir şey geçirmeyerek iki rekât namaz kılarsa geçmiş günahları affolur \" buyurmuştur. (Müslim, Buhari, Tırmizi)
Yolculuğa çıkış ve dönüş namazları: Peygamber Efendimiz 'in her yolculuğa çıkışında ve dönüşünde iki rekât namaz kıldığı rivayet edilmektedir. Bu namaz yolculuğa çıkarken Allah'tan (C. C.) kaza ve hayırsız işlerden sığınmak ve işlerinin yolunda gitmesi için kılınır. Dönüşte ise Allah'a (C. C.) şükür için kılınmaktadır. Yolculuğa çıkarken evde, dönüşte ise mescitte kılınması faziletli olanıdır.
Hacet namazı: İnsanlar yaşamı boyunca hep kendileri için hayırlı olan bir şeyler isterler. İşlerinde başarılı olmak, mutlu bir yaşam sürmek veya sıkıntılarından kurtulma isteklerini Allah'tan (C. C.) namazla istemeleri isteklerinin kabulü için vesiledir. Kişinin bir muradı olduğunda taze bir abdest alarak iki rekât hacet namazı kıldıktan sonra dua ederek isteğini Allah'a (C. C.) bildirirse bu Allah'ın (C. C.) hoşuna gider ve inşallah duasını kabul eder. Çok önemsenmesi gereken bir sünnet namazdır.
İstihare namazı: İnsanlar yaşamlarında kara verecekleri birçok olaylarla karşılaşırlar ve kendi haklarında hangisinin daha hayırlı olacağına karar veremeyebilirler. İşte bu noktada hangi kararın haklarında hayırlı olacağını taze abdest aldıktan sonra iki rekât namaz kıldıktan sonra Allah'a (C. C.) dua ederek yardım dilemesiyle birlikte samimi ve inanarak yapılıyorsa Allah (C. C.) kuluna bir işaret vererek bu isteğin hayırlı mı hayırsız mı olacağını bildirebilir. Namazdan sonra kişi huzur buluyorsa hayırlıdır, şayet sıkıntı duyuyorsa bu hayırsız olacaktır anlamına gelmektedir. Bazı durumlarda da kişi rüya görür rüyasında iyi şeyler görürse hayra kötü şeyler görüyorsa hayırsız olacağına yorumlanır.
Tövbe namazı: Her insan hayatında mutlaka günah işler. Günahlarından arınmaları için tek yol Allah'tan af dilemektir. Bu namaz ile yapılırsa daha eftaldir. Peygamber Efendimiz bir hadisinde şöyle buyurmuştur: \" Bir kul günah işlerde sonra kalkıp güzelce abdest alıp temizlenip ve iki rekât namaz kılarak Allah'tan (C. C.) bağışlanmak dilerse Allah (C. C.) onu mutlaka affeder.