{ "title": "Teravih Namazı", "image": "https://www.namazrekatlari.gen.tr/images/teravih-namazi.gif", "date": "19.01.2024 19:31:47", "author": "murtaza bulduklu", "article": [ { "article": "Teravih namazı, Arapça bir kelime olup dinlenmek ve rahatlamak anlamına gelmektedir. Bu namaz Ramazan ayına mahsus bir namaz olmakla birlikte yatsı namazından sonra, vitir namazından önce kılınmaktadır. Toplam yirmi rekâtlık bir namaz olan Teravih namazı kadın ve erkekler için süünet-i müekkedir. Bu namazın cemaatle kılınması kifai sünnettir. İmam istediği kadar rekâtta bir selam verebilir. Ama asıl doğrusu iki rekâtta bir selam verip dört rekâtta bir dinlenmedir.

Teravih namazını ilk olarak Peygamber Efendimiz bir Ramazan gecesi ashabı ile kılmışlardır. İkinci gece teravih namazı kılındığını gören sahabeler mescide akın etmişler ve daha kalabalık bir grupla kılmışlardır. Üçüncü gün ise dada çoğalan sahabelerle birlikte mescit almamış ve bir kısmı dışarıda kılmıştır. Dördüncü gün yine kalabalık bir cemaatle yatsı namazı kılındıktan sonra Peygamber Efendimiz odasına çekilmiş ve sabah namazına kadar çıkmamıştır. Sabah namazına kadar bekleyen ashabına sabah namazı çıkıp: \" Teravih için beklediğinizi biliyorum ve kıldırmamam için de bir mâni yoktur. Fakat üzerinize farz olur da edasından aciz kalırsınız diye korktum \" buyurdu. O günden sonra teravih namazlarını tüm ashab kendi evinde veya mescitte tek başına kılmaya devam etmişlerdir. Peygamber Efendimizin vefatından sonra Hz. Ömer (R. A.) halifeliği döneminde teravih namazının kılınmasındaki dağınıklığı görerek cemaatle kılmayı tavsiye etmiştir. Çünkü Peygamber Efendimiz döneminde cemaatle kılındığının örneği olduğu için cemaatle kılmada bir mahsur yok sadece Resulallah (S. A. V.) farz haline gelmesinden endişelendiği için ferdi kılmayı tavsiye etmişti. Artık farz olma ihtimalinin de olmadığına göre cemaat yapmada bir sakınca olmadığını ileri sürdü. İlk olarak U'bey İbn-i Kab'ı (R. A.) imam tayin ederek teravih namazının cemaatle kılınmasını başlatmıştır. Hz. Ömer (R. A.) halkın büyük bir coşkuyla teravih namazını kıldığını görünce \" bu ne güzel oldu \" diyerek sevincini göstermiştir.

Hz. Ömer'den (R. A.) sonra Hz. Ali'de (R. A.) teravih namazını cemaatle kılınmasını tavsiye etmiş ve \" Ömer'in mescidlerimizi teravihin nuru ile nurlandırdığı gibi Allah'da (C. C.) Ömer'în kabrini nurlandırsın\" diye memnuniyetini belli etmiştir.

Hz Ömer (R. A.) zamanında kaç rekât teravih namazı kılındığı hakkında iki görüş vardır. Veki'in Malik İbn-i Enes'in rivayetine göre Hz. Ömer (C. C.) görevlendirdiği birisine 20 rekât teravih namazı kıldırmasını emretmişti. Teravih namazının kaç rekât kılındığına ait birçok imamdan farklı görüşler çıkmıştır. 11 rekâttan 41 rekâta kadar çok farklı sayıda görüş olmasına rağmen İmam-ı Hanifi ve İmam-ı Şafii meshebine göre 20 rekât teravih 3 rekât vitr denmiştir.

Cemaatle Kılınan Teravih Namazının Kılınışı

Yatsı namazının ilk 10 rekâtı normal şekilde, farzı imamla olmak üzere kılınır. Ardından teravih namazı için imam iftitah tekbiri alır. \" Niyet ettim Allah rızası için teravih namazı kılmaya, bana uyanlara imam olmaya\" deyip elleri bağlar. Cemaat de \" Niyet ettim Allah rızası için teravih namazı kılmaya, imama uymaya \" der ve tekbiri alıp elleri bağlayarak içinden \" Sübhaneke \" duası okunur. Bunun üzerine cemaat sadece imamı dinler, bir şey okumaz. İmam gizlice Euzu-Besmele çektikten sonra dışından Fatiha ve bir zammı süre okur. Cemaat ile rüku ve secdeler yapılarak tekrar kıyama gelinir. Tekrar imam gizlice Euzu- Besmele çektikten sonra açıktan Fatiha ve bir zammı süre okuyarak cemaatle birlikte rüku ve secde yapılarak tahiyyata oturulur. İmam ve cemaat gizlice Sübhaneke, Allahümme Salli, Allahümme Barik ve Rabbena dualarını okuduktan sonra selam verilir. Bu şekilde yirmi rekâta tamamlanarak en son yine imamla cemaat olarak vitri namazı kılınır. Ardından tesbihat yapılarak teravih namazı bitirilmiş olur.

Teravih namazı ile İlgili Sorular
Hayır. Kılınmayan teravih namazının kazası yapılmaz.
Bir özrü sebebiyle camiye gidemeyen kişi evde eşi ve çocuklarıyla cemaat yapıp teravih namazı kılabilir. Fakat camiye gidip cemaatle kılmak daha eftaldir.
Hanifi meshebine göre tadil-i erkan vaciptir. Vaciplerden birinin kasten terk edilmesiyle kılınan namazın tekrar kılınması vaciptir. Vacip unutularak terk edilirse secde-i sevh gerekir. Tadili erkana uymak şafii meshebine göre ise farzdır. Farzın terk edilmesiyle namaz sahih olmaz.
Teravih normalde vitirden önce kılınır. Fakat vitirden sonra kılmak da caizdir.
Teravih namazına yarıda yetişen kişi imamın selam vermesini beklemeli ve selam verince imama uymalı. Kalan eksik rekâtlar vitirden sonra tamamlanır.
Evet, bir günlük kaza kılan kişi aynı zamanda teravih namazı kılmış sevabı da alır. Ancak farz kılarken teravihe de niyet etmesiyle niyet sevabına da ulaşılmış olunur.
\" Niyet ettim Allah rızası için teravih namazı kılmaya \" diye niyet etmemiz yeterli olacaktır. Rekât bildirmeye gerek yoktur.
Evet gerekir. Çünkü teravih namazı orucun değil Ramazan ayının sünnetidir.
" } ] }