Secde namazı, bu namazın bir diğer adı da Tilavet Secdesidir. Kur'an'ı Kerim'in surelerinde tam 14 secde ayeti bulunmaktadır. Bu ayetlerden her birini okuyan ve işiten kişinin tilavet secdesi yapması gerekmektedir.
Secde Namazının Kılınışı
Tilavet secdesi niyetiyle eller yukarı kaldırılmadan " Allah-ü Ekber " denerek secdeye varılır.
Üç defa " Sübhane rabbiyel ala " denerek " Allah-ü Ekber " tekbiriyle kalkılır. Kalkılırken " Gufraneke Rabbena ve ileykel masir" denir. Secdede iken " Sübhane Rabbena in kane vadü Rabbina lemef'ula " da denebilir.
Secde namazının özelliği, secdeden kaçınanlara aykırı davranmak için ve Allah'a (C. C.) saygı ve tevazu göstermek için yapılmasıdır. Namaz içerisinde secde ayeti okursa veya imamın okuduğu secde ayeti duyulursa rükû da tilavet secdesi yerine geçer. Her üç imama göre de tilavet secdesi sünnettir.
Secde Namazının Hükümleri
Secde ayetini duyup secde yapacak kişinin temiz, kıbleye dönük ve avret yerlerinin kapalı olması gerekir.
Tilavet secdesi, secde ayetini okuyan ve dinleyen kişiye vaciptir. Bu secde namazını kılan sevabını alırken vacibi terk eden günaha girer.
Buluğ çağına ermemiş yetişkin bir çocuğun, hayız veya lohusa haldeki bir kadının, sarhoşun veya Müslüman olmayan birinin okuyacağı secde ayetini duyan kişiler secde yapmakla yükümlüdür.
Çünkü bunların okuyuşları sahihtir. Aynı şekilde bu sayılan kişiler de secde ayeti duyarsa secde etmekle mükelleftir. Bunların temizlendikleri zaman secde yapmaları gerekir. Bu halleriyle secde yapamazlar. Sadece hayız ve lohusa halindeki kadın secde ile mükellef olmaz. Çünkü bu durumda zaten namazla mükellef değillerdir.
Deli olan bir kişinin secde ayeti okuması hem okuyanı hem de dinleyeni secde ile mükellef kılmaz.
Sesleri ileten televizyondan, radyodan, telefondan ve bu tür cihazlardan duyulan secde ayeti ile bir rivayete göre secde etmek gerekmez denirken, bunlardan duyulacak secde ayetinin de secde yapmaya vacip kılacağına dair görüşler de vardır. Bu yüzden bu durumda ihtiyaten secde yapılması doğru olur.
Tilavet secdesinin bir kâğıda yazılmasında, hecelenerek okunmasında veya sadece yazısına bakılarak telaffuz edilmesinde secde yapmaya gerek yoktur.
Bir secde ayeti Arapça olarak okunsa ve dinleyen kişilere bunun secde ayeti olduğu bildirilse, bu durumda her üç imama göre de dinleyenlerin secde yapmaları vacip olur. Fakat secde ayeti farklı bir dille okunsa ve dinleyenlere bunun secde ayeti olduğu bildirilse iki imama göre dinleyenler anlamını anlamadığı için secde ile mükellef değilken, İmamı Azam'a göre dinleyenlerin secde etmesi vaciptir. Secde ayetini anlamını okuyan kişiye secde yapmak ittifakla vacip olur.
Bir secde ayeti bir mecliste peş peşe birkaç defa okunsa hepsi için bir secde yapmak yeterlidir. Fakat farklı secde ayetleri peş peşe okunursa her biri için ayrı secde yapılması gerekmektedir.
Tilavet secdesini okuyan kişinin ön tarafta olması, dinleyen kişilerin arkasında durması, okuyanın önce secdeye varması ve dinleyenlerin ardından secdeye varması müstehabdır. Bu kurala uyulmaması mekruh değildir.
Secde namazı için niyet etmek şarttır. Fakat bu namaz içinden duyulduysa sadece aklından geçirmek yeterlidir.
Vacip olan secde namazının hemen yerine getirilme şartı yoktur. Fakat bir zaruret olmadığı halde secde namazının geciktirilmesi mekruhtur.
Secde ayetini namaz içerisindeyken okuyan kimse "Allah-ü Ekber " diyerek direk rükûa gider ve secdesini yaparak doğrulur ve kaldığı yerden namazına devam eder. Bu durumda tilavet secdesi rükuda yapılmış olur.
Bir kimse imama uyduktan sonra secde ayetini okumuş olsa ne kendisine ne de imama secde vacip olur. Çünkü imama uyanların okudukları hükümsüzdür.
Hasta olan kişi ve bir bineğe veya arabaya binen kişi secde ayetini duysa işaretle yapması caizdir.
Namazı bozan her şey secde namazını da bozar. Abdestin bozulması da secde namazını bozar.
20.01.2024 12:44:23
Secde Namazı ile ilgili bu madde bir taslaktır. Madde içeriğini geliştirerek Herkese açık dizin kaynağımıza katkıda bulunabilirsiniz.
Sitede yer alan haber ve içeriklerin tüm hakları saklıdır ve buradaki bilgiler sadece bilgilendirme amaçlı olup, kullanımına, uygulanmasına, satın alınmasına, delil gösterilmesine veya tavsiye edilmesine aracılık etmez. Sitemizdeki bilgiler, hiç bir zaman kesin bilgi kaynağı olmayıp, kullanıcılar tarafından eklenmiştir veya yorumlanmıştır. Buradaki bilgiler sitemizin asıl görüşlerini içermeyebileceği gibi hiçbir taahhüt ve tavsiye yerine de geçmez.
Ocak - 2024